SJAK INFO

Velkommmen til Sjak info. Her har vi samlet en masse information til dig som postmandskab. Klik på de forskellige overskrifter for at få mere information om emnet. Har du stadig flere spørgsmål, så kontakt din Sjakleder.


Denne information er til dig som sjakmedarbejder og ikke til patruljerne

Ankomst til finalen onsdag

Ankomst til VM Vi vil meget gerne hilse på dig, så kom lige ind i sjakteltet og hils på os, når du ankommer til Ballerup om onsdagen. Vi befinder os i teltet ved siden af receptionen. Her kan vi også svare på evt. spørgsmål, og det kunne jo også være, at vi havde lidt ny information.

Vi er i Sjakteltet fra onsdag kl. 20:00

Klokken 22:00 er der fælles sjakbriefing i sjakteltet. Her fortæller vi de sidste praktiske informationer til jer. Det er også her du mødes med din sjakleder, som fortæller hvilken post du skal bemande. Sammen kigger I også på postmaterialer så I kan føle jer godt klædt på, inden i rammer soveposen

Point

På alle poster gives der point for løsning af posten. Point vurderes af dig efter hvor godt, patruljen løser opgaven ud fra den postbeskrivelse der er på posten.

Postbeskrivelsen rummer oftest retningslinjer, som du skal give point efter. Fedte-point eller lignende findes ikke i Væbnermesterskabet, der er altså ikke point for at give postmandskabet slik, synge en sang eller andet!

Vi styrer pointene via SMS - det betyder at du skal sende en SMS med patruljens ID-nr. og antal point, når en patrulje har gennemført posten. Sammen med din postbeskrivelse finder du en vejledning i, hvordan du indberetter point til os.

Patruljerne skal selv checke ind og ud på posten via vores hjemmeside. Bare rolig det hele skal nok være tydeligt forklaret i postbeskrivelsen til din post.

Der må KUN uddeles point til patruljerne, når de viser deres ID kort. Der har været enkelte eksempler på patruljer, der har delt sig, og løst to poster samtidig, og det skal ikke kunne lade sig gøre, da de kun har ét ID kort.

Så husk – De skal rent fysisk vise deres medbragte ID kort. - DET ER VIGTIGT!

Oplys gerne point for posten
Patruljerne må gerne få oplyst deres point på posten og mange efterspørger også tit feedback på posten - hvad gjorde vi godt/mindre godt? osv. Så giv dem gerne en kort mundtlig tilbagemelding, så de har mulighed for at forbedre sig til en anden gang.

Det er en fed oplevelse både for patruljen og dig som postmandskab, når de kan juble over en veludført post. Husk dog ikke at give for mange guldkorn om posten ud, sig for eksempel ikke hvordan en post skulle løses til toppoint, hvis det er noget patruljen nemt kan sige videre til deres venskabspatrulje. Hvor det ikke er muligt at oplyse point til patruljen, ved fx sammenligningsopgaver, så giv en vurdering af, hvordan de placerede sig i forhold til gennemsnittet.
VIGTIGT: Oplys ikke point og formåen for andre patruljer.

Poster - Køtider

Posterne på Finalen er delt ind i 3 ”strenge”, som hver er delt ind i et antal ”kapitler” – det vil sige en samling af poster, der alle ligger i gåafstand til hinanden. Og på grund af de dejligt mange deltagere, er alle poster åbne alle dage.

Alle poster åbner kl. 8.00 og lukker igen kl. 17.00. Det betyder at posten SKAL være klar kl. 8.00 og til gengæld lukker igen præcis kl. 17.00. Patruljer, der ankommer til en post lige før lukketid, har ikke krav på at gennemføre posten, med mindre den kan gennemføres inden kl. 17.00. Det er suverænt jer der vurderer om det er muligt at gennemføre posten inden kl. 17.00. Patruljen får dog point for at ankomme til posten.

Det er meget vigtigt, at vi prøver at undgå ventetid for patruljerne på posterne. Hvis der opstår ventetid ved jeres post, skal I overveje, hvad I kan gøre for at mindske den! Måske kan I strømline modtagelsen af patruljen eller hvor patruljen står til pointgivning efter udført post. I må dog ikke ændre på selve posten, medmindre det er udtrykkeligt aftalt med de postansvarlige i VM-udvalget.

Hvis I oplever, at der i længere tid er mere end 15 min. ventetid ved jeres post, skal I kontakte jeres Sjakleder, så I sammen kan finde en løsning.

Er der kø ved jeres post, kan patruljerne blive skrevet op, og kan spørge om forventet ventetid. Hvis patruljen vurderer, at de kan nå en anden post i ventetiden, er de velkomne til at gør det, og komme tilbage inden det bliver deres tur. Kommer de efter deres tur, er det bagerst i køen, også selvom den ventetid, I oplyste, ikke var korrekt.

Til sidst - God stil!
Vi lægger meget vægt på den gode stil ude på posterne. Det dækker alt fra at være et cool sjakmandskab, der er smilende og glad, til at huske at rydde pænt op efter jer, når dagene er slut. I er med til at give børnene en god oplevelse ude på posterne. Det er så ærgerligt, når der kommer klager om unfair postmandskab, eller direkte ubehagelige oplevelser. Men det sker naturligvis ikke i år.

Hvad skal jeg have med

Du skal medbringe:

  • Almindelig lejr/weekendudrustning,
  • Tallerken, bestik, krus og viskestykke, hvis du vil spise i på VM-pladsen.
  • En fornuftig stor vandflaske er vigtigt til en dag på posten
  • Trangia/Jetboil - I Sjakteltet kan du hente kaffepulver og tebreve, så du hele dagen kan få frisk kaffe/te. Du kan også tanke kaffe i en termokande om morngen, men der kan godt være lang kø.
  • Solcreme eller hat, det kan godt blive hårdt at stå i solen hele dagen
  • Varmt tøj - ikke alle poster er i solen, nogle er i skoven hvor der er lidt køligere
Og ikke mindst det nødvendige lækkerhedsudstyr til, at kunne få en god dag på posten. (solbriller, solcreme, siddeunderlag/stol osv.)

Billeder/Kamera
Hvis du alligevel slæber dit kamera med, eller bare er glad for at knipse løs med din telefon, så skyd gerne nogle billeder ude på posten.
Vi elsker billeder af børn i forbundsskjorter, der laver aktiviteter. Ser de også glade ud, er det endnu et plus :-) Del dem med os på de sociale medioer via #FDFVM, #VMiLEG eller #ståsted - du kan også sende dem til os på vm(a)mesterskabet.dk

Mad

Vi sørger for, at der vil være morgenmad og frokost til jer som sjakmandskab
Morgenmad bliver serveret i Sjakteltet fra kl. 06:00-07:30 og frokost får du med ud på posten i form af en sandwich og et stykke frugt samt mulighed for at smøre rugbrød, hvis du er mere sulten. Husk at snuppe en sandwich, når du forlader VM-pladsen om morgen.

Der vil også være mulighed for aftensmad, det kræver at du tilmelder dig inden 16. maj via dit link du har modtaget i din bekræftelses mail.

Det er vigtigt at du tilmelder dig, og betaler, på forhånd hvis du vil spise med i sjakteltet.


Spisetider

Morgenmad: 06:00-08:00
Frokost: Husk en sandwich, når du forlader VM-pladsen
Aftensmad: 18:00-19:00

Overnatning

Sørger du selv for. Vi stiller græsplæne til rådighed sammen med alle de øvrige VM-deltagere, så medbring blot dit eget telt. Du kan også vælge at tage hjem og sove eller overnatte hos familie eller venner i nærheden, eller på kredsens teltplads.

Sjakområde på VM-pladsen

Vi har vores eget Sjaktelt. Her vil der altid være kaffe/the ad libitum, dejlige mennesker og hvem ved - måske en lille overraskelse eller to. Har du tid og lyst, så kom og hæng lidt ud i teltet - det vil være hyggeligt.

Transport

Du sørger selv for at komme til Ballerup, enten klarer du det selv, eller du følges med kredsen.
Hvis du er tilmeldt som sjak for kredsen, er det også kredsen der betaler omkostningerne med din transport.

Vi sørger for transport under Finalen. Du får udleveret et togkort og kan tage toget rundt. Vi dækker ikke udgifter til kørsel i egen bil under finalen med mindre dette er aftale med VMU - vi ved godt der kan være særlige forhold så som mange materialer, eller andet der kan løses ved at køre i bil.

Kørselsvejledning:
VM-Pladsen ligger i år tæt på Malmparken st.
Adresse: Kræmmerstien 1, 2750 Ballerup
Google Maps
Du kan også søge på "VM-pladsen" på google - så finder du os nemt ;)