Praktisk information

Overnatning og mad
Alle patruljer vil få tildelt et sted at slå deres telt op og lave lejr. Er man flere patruljer afsted fra én kreds vil man selvfølgelig få mulighed for at ligge sammen. Patruljerne skal under hele finalen selv stå for al forplejning, og det er derfor smart at have madlavningsredskaber med, dog er det ikke tilladt at tænde bål på pladsen, men man må gerne bruge gasblus eller trangia. Der vil være indkøbsmuligheder tæt på lejrpladsen.
Pris og rejseudligning
Deltagerprisen på Væbnermesterskabet afhænger af, hvor i landet I bor. Landet er inddelt i et antal zoner med hver sin prisklasse. Herunder kan du se, hvor meget I skal betale pr. person. Beløbet bliver opkrævet via kredsens kasserer. Udover deltagerprisen opkræves 50 kroner pr patrulje til at dække mobilopladning under finalen
Landsdel 1 | 170 kr. |
Landsdel 2 | 170 kr. |
Landsdel 3 | 185 kr. |
Landsdel 4 | 185 kr. |
Landsdel 5 | 185 kr. |
Landsdel 6 i Jylland | 220 kr. |
Landsdel 6 på Fyn | 260 kr. |
Landsdel 7 på Lolland-Falster | 330 kr. |
Landsdel 7, Sjælland | 395 kr. |
Landsdel 8, Sjælland | 395 kr. |
Landsdel 8, Bornholm | 260 kr. |
Derudover betales 50 kroner pr. patrulje for mobilopladning. Prisen dækker fri mobilopladning under hele finalen for hele patruljen. Beløbet opkræves hos alle patruljer
Der er ikke fælles rejserefusion på Væbnermesterskabet. Til gengæld er priserne justeret således, at prisen bliver nogenlunde den samme for alle, hvis man lægger transportudgifterne sammen med deltagerbetalingen. Derfor er priserne lavere, jo længere fra København man kommer. Buspriser er nogenlunde de samme som togpriser, når ca. halvdelen af passagererne er over 15 år.
Postmandskab
Alle patruljer på Finalen skal stille med et antal medarbejdere der klarer en masse vidt forskellige opgaver. Den største opgave er bemanding af poster på kapitlerne. Alle patruljer der deltager i VM, skal bidrage med medarbejdere. Jeres kreds skal stille med mindst 1 medarbejder pr. 2 patruljer, som kredsen deltager med.
Antallet af postmandskab I skal finde pr. kreds fordeler sig således
1 patrulje tilmeldt = | 1 medarbejder |
2 patrulje tilmeldt = | 1 medarbejder |
3 patrulje tilmeldt = | 2 medarbejder |
4 patrulje tilmeldt = | 2 medarbejder |
5 patrulje tilmeldt = | 3 medarbejder |
6 patrulje tilmeldt = | 3 medarbejder |
... og så fremdeles
Hver medarbejder skal dække følgende tidsrum:
- Torsdag 7-18 (Posten har åbent fra 8-17)
- Torsdag ca. 20-22
- Fredag 7-18 (Posten har åbent fra 8-17)
- Lørdag 7-18 (Posten har åbent fra 8-17)
- Lørdag 20-23
Finaleadresse
VM_pladsen ved Kræmmerpladsen
På GPS'en kan du skrive
Kræmmerstien 1
2740 Skovlunde
Det er den tætteste adresse - der vil komme nærmere beskrivelser
Budgetlægning
For at lette opgaven som patruljeleder, har vi lavet et excel-ark, som du kan bruge til at lægge budget i. Det er rart at have styr på pengene, så du ved, hvordan det hele hænger sammen.
- Under antal af patruljemedlemmer skriver I antallet på deltagerne i den passende aldersgruppe, og vælger hvilken landsdel I kommer fra.
- Under Udgifter til transport finder du prisen for transport til Malmparken st. (husk det skal være en returbillet) - husk at find prisen i de rigtige aldersgrupper. I feltet skal du kun skrive hvad én persons retur transport koster. Regnearket ganger nemlig selv dette beløb men det antal deltagere, du har noteret i den første del. Den samlede udgift bliver vist i den nederste del: Udgifter.
- Under Mad skriver I hvor meget I vil bruge på mad om dagen.
- Under udgifter ganger regnearket selv madbeløbet med det antal hele lejrdage der er på finalen og med det antal deltagere I har angivet.
- Felterne Antal ledere og ønsket pris. pr deltagende leder er lavet således, at hvis kredsen ikke synes en leder eller sjakmedarbejder skal betale for turen, så bliver den samlede pris pr. deltager højere, da de dækker lederen/sjakmedarbejderens pris. Det kan f.eks. være, at man har lokket kredsen kasserer med som sjakmedarbejder, og som tak fordi hun gider hjælpe, kommer hun gratis med. Det kan også være at man synes at lederne skal betale deres egen kost. I såfald kan man indskrive den pris som lederne betaler, samt antallet af lederne. Herefter fordeles de resterende udgifter på de deltagende børn
- Under delen
- udgifter bliver det hele samlet, inkl den obligatoriske mobilopladningspris , og vupti - du har et godt overblik over hvor meget Finalen vil koste for netop jer.
OBS! Husk man kan få tilskud fra kommunen til lejre. Reglerne er dog meget forskellige fra kommune til kommune, så spørg din kredsleder hvordan det er for jer, eller ring til jeres kommune.
Våbenloven
Mange deltagere har dolke med på Finalen og med rundt på posterne. Hvis I er i tvivl om reglerne, kan I læse hvad politiet siger om knive i FDF.
Mobilopladning
Der betales 50 kroner pr. patrulje for fri mobilopladning under hele finalen. Mobilopladningen har faste åbningstider morgen og aften. Du har derfor ikke adgang til at hente og indlevere hele tiden.
Program
Programmet kan skifte fra år til år, men her er en grovskitse
Onsdag
20.00 Ankomst
23.00 Velkomst
Torsdag
08.00 Posterne åbner
17.00 Posterne lukker
21.00 Fællesprogram
Fredag
08.00 Posterne åbner
17.00 Posterne lukker
Friaften
Lørdag
08.00 Posterne åbner
17.00 Posterne lukker
21.00 Aftenprogram
Søndag
10.00 Gudstjeneste og præmieoverrækkelse
12.00 Tak for denne gang