Info til Patruljelederen
Velkommen til Patruljeleder Informationen.
Her har vi samlet en masse information til dig som patruljeleder, som kan være nyttig viden inden du skal afsted på VM-finalen.
Klik på de forskellige overskrifter for at få mere information om emnet.
Huskelisten
Vi har samlet en liste med ting, som det kan være godt at have med på Væbnermesterskabsfinalen.
Alle deltagere medbringer
- Personligt udstyr
- Godt fodtøj til at gå i (der bliver gået meget på asfalt)
- Skiftesko (til adventurerace og andre våde poster)
- Regntøj
- Solcreme
- Gummistøvler
- En lille rygsæk
- Drikkedunk
- Sovepose og liggeunderlag
- Badetøj, håndklæde
- Lommelygte eller pandelampe
- Mindst én smartphone (iPhone eller Android) (kan oplades i receptionen)
- Gerne en powerbank til at oplade telefonen på farten
- Telte med plads til alle deltagere
- Grej til at lave mad på Trangia
- Mad til hele Finalen (kan købes undervejs)
- Førstehjælpsgrej til patruljen
- Vanddunke
- Evt. skilt til lejrpladsen med patrulje- og kredsnavn
- Evt. lygte og vækkeur
Materialer til at løse poster
Hvert år er der nogle specielle ting man skal medbringe for at kunne løse alle årets poster. Der kan være alt
muligt, men er oftest i småtingsafdelingen. Hvad der konkret skal bruges de specifieke år kan I læse om i
deltagerbrevet som udsendes pr. mail til patruljelederen. Deltagerbrevet udsendes senest 14 dage før finalen
starter.
På kapitelkortene som I får udleveret dagen før, kan I se hvilke specifikke materialer I skal bruge på de enkelte poster, så I kun tager det med I konkret skal bruge den dag.
Hvad bør I have med rundt på posterne
- Vand
- Madpakke
- Badetøj/Aktivitetstøj
- Håndklæde
- Solcreme
- Førstehjælpsgrej til eget behov
- Evt. et sæt skiftetøj
... og man er selvfølgelig velkommen til at bringe hvad man ellers måtte synes at få brug for.
Finalen finder sted på FDF VM Pladsen, et parkområde tæt på Malmparken st. Den mest præcise adresse er
FDF VM Pladsen
Kræmmerstien 1
2750 Ballerup
Hvis I medbringer et samlingstelt der er større end 36m2, skal I kontakte os inden da. Det er vigtigt at teltene sættes fast med pløkker i alle stænger, samt med minimum 4 barduner. Vi har tidligere år oplevet telte der ikke var sat ordenligt fast og derfor er fløjet rundt på pladsen.
Hver patrulje får et ca 7,6x7,6 meter område stillet til rådighed til overnatning og anden lejrpladsaktiviter. Vi har fordelt alle patruljer på pladsen. Alle patruljer fra samme kredse ligger samlet og tæt på patruljer fra samme netværk. I kan se jeres teltplads når I tjekker ind. Lejrpladsen er et offentligt sted, og patruljen har selv ansvaret for sine ting. Det er en god ide at medtage jeres værdigenstande, når I tjekker ud af lejren.
Opsætning af samlingstelte
Hvis du vil opsætte et festtelt, eller lignende må det samlede areal ikke overstige 50m2. Teltet skal have en
afstand på min 5 meter til andre telte, herunder overnatningstelte. Teltet SKAL sikres med barduner og kraftige pløkker. Det er et meget blæsende område.
Samlingstelte skal tages ned hvis vindhastigheden overstiger det tilladte for producenten
På lejrpladsen findes der:
- Reception og mobilopladning (ved i’et)
- Vandposter (husk at medbringe vanddunke)
- Toilet og badefaciliteter.
- Opladningsstation til mobiltelefoner.
- Parkering
Samling
Som angivet på kortet foregår samlinger på græsplænen. Overvej om det kunne være rart at have liggeunderlag med til alle, så I kan gøre jer det behageligt.
Du kan parkere på VM-pladsen. Når du ankommer til Kræmmerstien skal du følge anvisningerne fra sjakket på pladsen.
Der er parkering og standsnings forbud på hele Marbækvej.
Parkeringen er delt i 3 områder:
Langtidsparkering: Hvis du skal parkere onsdag og kører igen søndag, du har adgang til bilen undervejs
Korttidsparkering: hvis du skal parkere under hele VM, men skal ud og køre lidt undervejs
Drop on/off: Hvis du kun skal sætte nogle af onsdag, og hente nogle søndag.
Når I ankommer onsdag, skal I tjekke ind i receptionen, så vi ved at I er ankommet. Her vil I også få
informationer om jeres første postdag, så I kan begynde at planlægge den. I kan tjekke ind fra kl. 20:00 - her er vi klar til at tildele teltpladser og give jer startinformatinerne.
Der er fælles velkomst ved scenen kl. 22:30.
Hvis I eller jeres materialer ankommer til pladsen før kl. 20:00, kan vi ikke garantere, at vi er klar til at anvise jeres teltplads. I kan godt stille jeres materialer et sted før kl. 20.00, men det er ikke sikkert det er på den rigtige plads, og vi kan desuden ikke tage ansvar for materialerne.
Trailere skal skubbes ind på pladsen, også selvom den kommer før kl. 20:00. Der er kørselsforbud i hele teltlejrområdet.
I skal selv sørge for transport til og fra Finalen. Gå eventuelt sammen med patruljer fra andre kredse om at leje en bus eller arrangere biltransport.
Under finalen sørger vi for jeres transport rundt. Når I ankommer til Finalepladsen, får I udleveret et Travelpass (et rejsekort) til alle deltagere i patruljen. Med dette kort kan I rejse med bus, tog og metro i hele hovedstadsområdet frem til og med lørdag nat kl. 04.00.
I skal selv sørge for alle måltider på Finalen - altså både at købe ind og finde tid til at lave mad og spise. Der er indkøbsmuligheder i Lidl lige ved Malmparken Station, hvor der er mulighed for at handle ind. Vær opmærksom på, at butikken kan være lukket i helligdagene (torsdag), men at der er andre butikker i nærheden af Skovlunde station, som muligvis er åbne.
Det er ikke tilladt at lave mad over bål eller på kulgrill. Vi foreslår derfor at I medbringer trangia, som må benyttes på jeres lejrplads.
Hvis I synes I har for lidt plads til at lave mad og spise i lejren, skal I være velkomne til, at sætte jer uden for jeres område. Det kunne også være en mulighed for at hilse på andre patruljer, og få lidt større sammenhold på tværs af kredsene.
Brug af gas
Anvendelse af gas i lejrområder må ske ved den enkelte enhed under forudsætning af at:
- Gasflasker ikke har en tilladelig fyldnin på mere end 11 kg.
- Der højst anvendes 1 gasflaske pr. kogeapparat/grill.
- Der højst er en reserveflaske pr. enhed.
- Gasflasker sikres mod påkørsel og placeres oprejst.
Når I forlader pladsen om morgenen for at tage ud på posterne, skal I tjekke ud. Det sker i receptionen, hvor I får udleveret patruljens ID-kort. I vil også skulle oplyse det samlede antal deltagere på patruljen inkl. ledere/assistenter.
Når I kommer tilbage til lejrpladsen om aftenen, skal I tjekke ind ved at aflevere ID-kortet i receptionen. Samtidig får I udleveret materialer og kapitelkort til næste dags oplevelser så I kan bruge aftenen på at forberede jer.
Receptionen åbner kl. 06:00 og er bemandet hele dagen både fysisk og telefonisk. Telefonnummeret fremgår af jeres start brev
Introduktion til nye patruljer
Det kan være svært at holde styr på alle informationerne om VM for en ny patrulje. Hvordan hænger det hele sammen, og hvordan får vi det hele med? Derfor har vi lavet en introduktion til VM for nye patruljer. Det sker online i dagene før selve finalen.
Virtuelt patruljeledermøde er mandag inden finalen kl. 19:00
Mødet er åbent for alle der har lyst til at være med, men er særligt godt at deltage i hvis du er ny, eller har konkret tvivl om noget på VM.
Kan du ikke nå introduktionen for nye patruljer, eller har du stadig spørgsmål derefter, så kom op i receptionen.
Her er de flinke receptionister altid klar til at hjælpe med stort og småt - og de ved alt (om VM)
Torsdag aften: Fællesoplevelse
NB: I 2024 foregår fællesløbet torsdag aften i Indre By - Læs mere i deltagerbrevet. Resten af informationerne modtager I når vi ses på finalen.
Torsdag aften er der fællesaften. Det vil foregå på en anden del af Kræmmerpladsen, det vil sige I kan være der i
løbet af 5 minutter. Vi går i gang kl. 19.45, så husk at komme i god tid, så alle kan starte samtidig. Vi slutter
samme sted mellem kl. 21.00 og 21:30, hvorefter der vil være lidt musik ved scenen, for dem der har lyst til lige at ryste benene
med de andre patruljer.
Herunder kan du se en råskitse over programmet for hele Finalen (kan ændre sig).
Patruljens sikkerhed og dit ansvar
Du er tilmeldt som patruljens ansvarlige leder. Det betyder, at du er den leder, som kender væbnerne/seniorerne
bedst - og som sørger for patruljen i alle henseender.
Det gælder selvfølgelig alle de praktiske forhold i patruljen, men også i høj grad hvor meget I vil “gå til den”.
Hvis patruljens deltagere skal “presses” på en bestemt post, er det dig som den ansvarlige leder, der vurderer, hvor
grænsen bør gå.
Læs mere om patruljelederens opgave og find gode fifs på hjemmesiden.
Børneattester
Alle patruljeledere og assistenter (over 15 år) samt sjak tilmeldt gennem kredsen skal inden Finalen have en gyldig
børneattest. Det er patruljelederens opgave at sikre, at alle ledere har en gyldig børneattest.
Alkohol mv.
Væbnermesterskabet er et landsforbundsarrangement, hvilket betyder at landsforbundets regler gælder på VM, som de
gør det på kurser, landslejre mv. Alkohol og euforiserende stoffer er strengt forbudt på Væbnermesterskabet fra
start til slut – dvs. også på friaftnen fredag.
Ulykker
Står du i en situation, du ikke selv kan håndtere, kan du altid kontakte receptionen for hjælp. Nummeret står på
patruljekortet.
Sker der en alvorlig ulykke på en post eller undervejs, skal du altid kontakte receptionen, når ulykken er standset
og nødvendig hjælp er tilkaldt.
Ring altid 1-1-2 ved en alvorlig ulykke.
Sikkerhed på pladsen
Vi er mange mennesker samlet – derfor er det vigtigt vi passer på hinanden.
Brandsikkerhed
Skulle der opstå en brand samles alle ved scenen, samlingspunkt A. Opstår der brand i forbindelse med fællessamling
ved scenen samles alle ved samlingspunkt B, som er øst for teltpladserne i modsat retning end scenen.
Skulle der opstå en anden situation, hvor det vil være nødvendigt, at vi samles, vil I få besked herom.
Skader
Hvis du som patruljeleder har brug for hjælp med at vurdere en skade, et sår eller andet på en deltager, så kig
forbi i receptionen. Her kan du få et par andre øjne på situationen, og sammen kan I vurdere om du og deltageren
skal forbi lægevagten. Medbring dog selv førstehjælpsgrej, vabelplaster og så videre. Du kan også selv kontakte
lægevagten i København ved at ringe 1813 - de kan også vejlede dig ift. hvordan du bør håndtere situationen.
Sikkerhed på posterne
Når I er på en post eller på en aktivitet, som er en del af programmet, er det vigtigt at I følger de
retningslinjer, der bliver givet af postmandskabet.
Når I går fra post til post, er det patruljelederen, der har ansvaret og skal sikre patruljens sikkerhed.
Poster Alle posterne har åbent i tidsrummet 8.00-17.00. Patruljen bestemmer selv, hvor mange poster de vil løse i dette tidsrum. I skal have gennemført sidste post inden kl. 17:00. Postmandskabet vurderer derfor om det er muligt for jer som patrulje at nå at gennemføre posten inden kl. 17:00 Posterne er delt i tre strenge, så patruljen kan besøge posterne på én streng hver dag. Vi fordeler patruljerne på strengene. Det fremgår af dit patruljekort hvilken streng du skal være på de enkelte dage. Hver streng er delt i tre kapitler, under hvert kapitel er der fem poster. Når dagen er slut, kan posterne i dagens streng ikke besøges mere.
Alle poster ligger tæt ved en S-togsstation eller metrostation i Storkøbenhavn. Det er ikke tilladt at anvende andre transportformer end offentlig transport (metro, tog og bus) – og patruljens ben selvfølgelig.
Eksempel på, hvordan posterne er fordelt
Startpost På jeres ID-kort, vil I kunne se, hvilket kapitel, der er jeres startkapitel for hver af dagene. I skal vælge en post i dette kapitel, som dagens første post. I vil ikke kunne løse poster i andre kapitler førend I har løst en post i startkapitlet.
Kort I vil få udleveret tre kort hver aften – ét til hvert kapitel i den streng, I må besøge den næste dag. Kortene bruges kun denne ene dag. Dagen efter får i tre nye kort til den nye streng.
Specialistposter Der kåres hvert år vindere inden for forskellige specialistkategorier. Kategorierne kan være forskellige fra år til år. I kan se hvilke kategorier der kan dystes i her: Se specialistkategorier her
På jeres kort vil I kunne se hvilke poster, der er specialistposter.
Ventetid Vi bestræber os på at lave kapaciteten på posterne stor nok, men vær forberedt på ventetid på enkelte poster. I må gerne skrive jer op i kø på en post og i mellemtiden tage ud og se om I kan nå at løse nogle andre poster, men er I ikke tilbage på første post når jeres navn råbes op, må I bag i køen igen.
Hver dag ved tjek-ud vil I få udleveret et ark med små opgaver, som vi kalder dagsopgaver. Dem kan I løse, når der er tid til det, fx når I sidder i toget, står i kø til poster mm. Opgaverne besvares i VMlive-APP, i menupunktet DAGSOPGAVER.
Nogle poster kan man forberede sig på hjemmefra. Vær opmærksom på at det kan være umuligt at løse posterne uden
forberedelse hjemmefra. Posten hedder i 2024 "Jorden er giftig" - en post hvor I med fordel kan træne hjemmefra. Foruden denne post er der en post hvor I skal bruge jeres bedste Popstar-Outfit.
I kan også finde posten til jorden er giftig her:
Jorden er giftig
Alle patruljer skal have en smartphone (iPhone eller Android) med. Der vil undervejs på Finalen være brug for, at I kan gå online og finde informationer. Samtidig skal I bruge vores system VM LIVE (se nedenfor). Vi bruger også SMS på Finalen til direkte kommunikation. Det vil være en god idé at have mere end én telefon med, hvis I har mulighed for det, og også gerne powerbanks så I kan holde strøm på mobiltelefonerne.
VM LIVE - overblik på din telefon
VM LIVE er vores "web-app" til jeres telefon, når I løser poster på Finalen. Webadressen til systemet er:
http://vmlive.dk
I bruger App'en til at se, hvor posterne ligger og til at ’starte’ og ’slutte’ posterne. I vil også kunne se den
forventede varighed på posten.
VM LIVE er lavet til Android og iPhone, så det er vigtigt at I har sådan en telefon med.
Sådan løses en post – lidt om teknikken
Posterne afvikles i et bestemt mønster, som er skitseret nedenfor.
Start Posten | Når I ankommer til en post, vil I i VM LIVE kunne se posten i oversigten. Klik på posten og tryk på ”START POST” knappen. Gå hen til postmandskabet eller stil jer I kø, hvis der er fyldt på posten. (I får 5 point, når I starter posten) |
Løs Posten | Postmandskabet vil nu instruere jer i postens indhold, og I løser posten på bedste vis. |
Point og Feedback | Postmandskabet giver jer point, når posten er løst. De indsender pointene på sms, så her skal I som patrulje ikke gøre noget. |
Slut Posten | Når I har løst posten og fået point, skal I slutte posten. Det gør I også i VM LIVE ved at klikke på posten
og derefter klikke på ”SLUT POST” Når I har sluttet posten går I videre til næste post. (I får 5 point, når I slutter posten) |
Den aktuelle varighed beregnes ud fra, hvor mange patruljer der er på posten lige nu, og hvad den gennemsnitlige varighed på posten er. Varigheden på en post er fra den startes til den sluttes. I vil kunne bruge dette til at planlægge, hvor I tager hen næste gang.
VIGTIGT:
For at systemet virker optimalt, er det vigtigt at I starter og slutter posterne løbende. Så husk at følge skemaet
ovenfor, når I løser poster.
Til gengæld skal I vide, at der ikke er noget galt i at gøre følgende:
1) Start post A
3) Gå videre, og "start" post B
2) Løs og "slut" post B
4) Gå tilbage og løs og "slut" post A
I kan ikke løse en post, når I har sluttet den. I kan altså ikke vende tilbage til en post, I har sluttet, selvom I ikke har løst posten. Men I kan godt have startet flere poster på samme tid.
I har mulighed for at oplade jeres telefon på lejrpladsen. Patruljen betaler via faktureringen 50 kroner, og kan
derefter lade så meget de har lyst til. Det sker oppe ved receptionen, hvor patruljen kan få udleveret en
plastikkasse med fem stikkontakter nede i. Patruljen står så selv for, at sætte telefonerne til, nede i kassen. Det
er ikke tilladt selv at medbringe en forlængerledning, og derved sætte mere end fem ting til i kassen. Det er
desuden et krav at alt hvad der sættes til, kan være nede i kassen. Der er altså ikke plads til eller mulighed for
at lade en computer.
Kassen sættes til strøm i en stor container. Der er kun udvalgte folk der vil få adgang til denne container, og den
vil være forsvarligt aflåst, når den ikke er åben.
- Onsdag: 22:30 - 24:00
- Torsdag: 06:00-10:00, 16:00-20:00 og 22:00-23:00
- Fredag: 06:00-10:00, 16:00-20:00 og 22:00-23:00
- Lørdag: 06:00-10:00, 16:00-20:00 og 22:00-23:00
- Søndag: 08:00-10:00
For ikke at skabe for meget kø, er det en fordel hvis man sætter alle telefoner til, eller henter alle telefoner på samme tid. Det er altså ikke meningen at hvert patruljemedlem kommer op med ti minutters mellemrum.
På Væbnermesterskabet dyster vi i en Væbner-Seniorvæbnerrække og en Seniorrække. Der er flere kategorier man kan
vinde.
- Vindere af Netdelen inden for de to aldersrækker.
- Vindere af specialistkategorier, inden for begge aldersrækker.
- Vindere af Finalen inden for de to aldersrækker
- Vindere af den samlede konkurrence (Netdelen og Finalen) inde for de to aldersrækker.
Præmier
Alle vindende patruljer får et diplom med hjem, som de kan hænge op i kredshuset. Derudover får de samlede vindere af VM i de to aldersrækker en vandrepokal med hjem, som de kan beholde til næste gang der er VM. I væbnerrækken er det en VM-fane og i seniorrækken er det en VM-økse. Sidst men ikke mindst får alle patruljemedlemmer i de to patruljer der vinder det samlede VM, en håndlavet VM-dolk, som de må beholde til evigt eje.
Når patruljen ankommer til en post skal I stille jer i kø via VM-LIVE. Når I har stillet jer i kø kan postmandskabet efterfølgede sætte jer i gang med at løse posten. Man kan ikke stille sig i kø ved at henvende sig til postmandskabet. Man kan godt stille sig i kø til flere poster, men hvis man ikke er tilstede på en post når ens patruljenavn bliver råbt op, sendes man bagerst i køen og må vente på ny. I kan altid forlade køen igen, hvis I ikke ønsker at prøve en given post, men har I først forladt en kø, kan I ikke stille jer i kø igen og posten kan derfor ikke prøves.