Finalen 2021

Væbnermesterskabet 2021 bliver anderledes end normalt

Corona-situationen er selvfølgelig en stor brik i det samlede puslespil, og derfor er der også foretaget mange ændringer. Ændringerne har til formål at holde antallet af mennesker, der mødes nede, at øge afstanden og at sikre, at vi arbejder indenfor sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Meget bliver ikke, som det plejer at være, så det er vigtigt, at du læser alle informationer, vi sender ud, grundigt igennem.


Finalen

Finalen bliver i 2021 afviklet landsdelsbaseret.
Nu har I, patruljerne og deltagerne, i mange år taget turen til København, nu tager VMU turen ud i landet og etablerer fysiske poster. Dette krydres med online fællesoplevelser, som kan løses fra de landsdelsbaserede lokationer. Du får altså alt det gode fra VM bragt lige til døren og kan se frem til en stor FDF-oplevelse regionalt, men med smag af et samlet forbund, der er på jagt efter de magiske 100 point.

Landsdelsbasseret finale: 6 byer danner til sammen en finale!

Fordelt over hele Danmark bliver der etableret fysiske poster og oplevelser i 6 danske byer. Byerne er fordelt jævnt over hele landet, og du vil skulle deltage i den by, som er tættest på dit kredshus. I bor og overnatter i jeres kredshus eller weekendhytte, og hver morgen tager i bil, tog eller bus ind til Finaleområdet. Efter dagens poster kan I tage bil eller offentligtransport retur.
Alle byerne er helt ens bygget op. Det er altså de samme poster, oplevelser, point og udfordringer der er på spil i alle byer.


Finalen bliver afholdt fra fredag den 14. maj til søndag den 16. maj

Finalen varer i 2021 3 dage - fra fredag kl. 09:00 til søndag kl. 12:00. Da vi er spredt rundt i landet, og logistikken omkring et Væbnermesterskab er ændret, har vi skåret en dag ned for Finalen i 2021. I stedet for kan du forvente, at der er knald på hele dagen både fredag og lørdag.

Hvordan det helt konkret bliver strikket sammen, kan vi ikke sige mere om nu, men forvent, at Finalen afholdes flere steder i landet, og at man som patrulje skal deltage i den, som ligger tættest på eget kredshus.

Overnatning

Med forsamlingsforbud og restriktioner mod overnatning i foreningslivet er det ikke på nuværende tidspunkt tanken, at der etableres fælles lejrpladser - i stedet opfordres man til at lave lejr i eget kredshus, hytte eller hos nabokredsen. Der vil om aften være behov for at patruljen kan komme på mesterskabet.dk for at deltage i aftenoplevelserne som sendes online og virtuelt via mesterskabet.dk.
Vi opfordrer alle kredse til at hjælpe hinanden. Måske har du en hytte, der er ledig, eller måske skal I ikke bruge hele jeres kredshus, og derfor kan en anden patrulje måske få glæde af, at bo lidt tættere på finaleområdet.

Tip os!


I er eksperter i gode lokationer, særlige lokale forhold og regionale guldgruber. I VMU hører vi meget gerne fra jer, hvis I har noget i lokalområdet, der passer perfekt ind i VM. Måske er det en stor åben grusgrav, nogle store åbne marker, nogle gamle fabriksbygninger eller noget helt fjerde. Vi har også behov for gode postfolk og områdeledere i hele landet, så sidder du med en lyst til at skabe et nyt og anderledes VM, så giv os et praj.
Vi glæder os utrolig meget til at begynde planlægningen af både hotspot, netdel og finale, og vi håber, at I har lyst til at lege med.

FAQ

Findes der en samlet vinder, eller en vinder pr. landsdel?

Væbnermesterskabet er en konkurrence med en vinder i hver række. Derfor kæmper alle patruljer stadig mod hinanden i kampen om dolkene, fanen og øksen.


Er der forskel på de forskellige byer?

Nej. Alle byerne er helt identiske med hensyn til antal poster, hvilke poster, gåafstande, point og andet. Det er derfor den samme oplevelse/udfordring uanset, om du deltager i by A eller B.

Sker der så slet ikke noget i København?

Nej. Finalen på Væbnermesterskabet er fordelt på 6 byer rundt i landet alt efter hvor flest patruljer deltager fra. Der er ikke noget stort samlende i København.


Skal vi selv sørger for at finde et sted at overnatte?

Ja. I skal selv finde et sted til overnatning. I bestemmer selv, hvordan I arrangerer jer. Det er dog vigtigt, at I om aftenen har adgang til internet og almindelige kredshusmaterialer for at kunne deltage i fællesprogrammet. Vi sender fællesprogram både fredag og lørdag aften, samt søndag morgen.


Hvordan fungerer transport?

I skal selv sørge for transport til og fra postområdet i dagtimerne. Fællesoplevelsen om aften kan løses fra jeres lejrbase. I må gerne køre i bil eller tage offentlig transport fra jeres lejrbase. Kører I i bil, må I kun køre til og fra området til den givne lokation vi tildeler. Mellem posterne skal man stadig gå rundt.


Bliver vi ikke alligevel mange mennesker samlet, hvordan sikre vi at vi ikke samles for mange?

Vi har delt finalen op, så vi ikke samles for mange mennesker. I hvert område er der maks 500 deltagere. Deltagerne spredes ud over hele området fra morgenstunden og roterer rundt i løbet af dagen. Derfor samles vi ikke mange mennesker på noget tidspunkt. Alt fællesprogram afvikles virtuelt.