Finalen 2021

Væbnermesterskabet 2021 bliver anderledes end normalt

Corona-situationen er selvfølgelig en stor brik i det samlede puslespil, og derfor er der også foretaget mange ændringer. Ændringerne har til formål at holde antallet af mennesker der mødes nede, at øge afstanden og at sikre, at vi arbejder indenfor sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Meget bliver ikke, som det plejer at være, så det er vigtigt, at du læser alle informationer vi sender ud grundigt igennem.



Se med her hvor vi forklarer, hvordan Væbnermesterskabsfinalen vil se ud i 2021

Finalen

Finalen bliver i 2021 afviklet landsdelsbaseret.
Nu har I, patruljerne og deltagerne, i mange år taget turen til København, så nu tager VMU turen ud i landet og etablerer fysiske poster. Dette krydres med online fællesoplevelser, som kan løses fra de landsdelsbaserede lokationer. Du får altså alt det gode fra VM bragt lige til døren og kan se frem til en stor FDF-oplevelse regionalt, men med smag af et samlet forbund, der er på jagt efter de magiske 100 point.

Landsdelsbasseret finale: 6 byer danner til sammen én finale!

Fordelt over hele Danmark bliver der etableret fysiske poster og oplevelser i 6 danske byer. Byerne er fordelt jævnt over hele landet, og du vil skulle deltage i den by, som er tættest på dit kredshus. I bor og overnatter i jeres kredshus eller weekendhytte, og hver morgen tager i bil, tog eller bus ind til Finaleområdet. Efter dagens poster kan I tage bil eller offentlig transport retur.
Alle byerne er helt ens bygget op. Det er altså de samme poster, oplevelser, point og udfordringer der er på spil i alle byer.

  • Aalborg (LD1+LD2)
  • Silkeborg (LD3+LD4)
  • Roskilde (LD7)
  • Ballerup (LD8) - Harrestrup-, Vestegnens-, Kalvebod-, Fælled-, Amager-, Rødkilde-, Frederiskberg Netværk
  • Hillerød (LD8) - K25 Brønshøj, K27 Lundehus Sogn, Tårnby, Gladsaxe-, Sorgenfri-, Nordsjællands Netværk

Vi har valgt byerne ud fra, hvor patruljerne historisk deltager fra, offentlige transportmuligheder og lokalområderne. Du skal deltage i den by, som er tættest på jeres kredshus, men vi skal nok fortælle jer nærmere om de logistiske detaljer.

Finalen bliver afholdt fra fredag den 14. maj til søndag den 16. maj

Finalen varer i 2021 3 dage - fra fredag kl. 08:00 til søndag kl. 12:00. Da vi er spredt rundt i landet, og logistikken omkring et Væbnermesterskab er ændret, har vi skåret en dag ned for Finalen i 2021. I stedet for kan du forvente, at der er knald på hele dagen både fredag og lørdag. Væbnermesterskabet er fyldt med oplevelser i og udenfor det fælles program, og hvis I vil have dem alle med, kan I blive nødt til at give afkald på lidt søvn.
Program fredag og lørdag

  • 08:00: Tjek ind åbner + udlevering af dagsopgaver
  • 09:00: Poster og dagsoplevelser åbner
  • 17:00: Poster og dagsoplevelser lukker
  • 19:30: Optakt til aftenprogram
  • 20:00: Deadline for indsendelse af svar på dagsopgaver
  • 20:00: Virtuel aftenoplevelse via mesterskabet.dk
  • 21:30: Virtuel aftenoplevelse slutter

Program søndag

Søndag klokken 10:00 sender vi virtuel gudstjeneste og præmieoverrækkelse. Vi sender live via mesterskabet.dk og vores facebookside

Priser

Finalen kommer til at koste 250 kroner pr. patruljemedlem/patruljeleder. Beløbet opkræves direkte hos kasseren efter finalen. Du skal selv som patruljeleder indregne jeres omkostninger til mad og transport oven i den deltagerafgift, der betales til Væbnermesterskabet.


Overnatning

Du skal selv sørge for overnatning og forplejning, og vi etablerer derfor ikke en fælles lejrplads, som vi plejer. Vi opfordrer til at lave lejr ved eget kredshus, hytte eller hos nabokredsen. Overnatning skal følge de gældende restriktioner som i skrivende stund er udendørs overnatning (15/4/21). Der vil om aftenen være behov for, at patruljen kan komme på mesterskabet.dk for at deltage i aftenoplevelserne som sendes online og virtuelt via mesterskabet.dk.
Vi opfordrer alle kredse til at hjælpe hinanden. Måske har du en lejrgrrund eller en en græsplæne ved siden af jeres hytte, der er ledig, eller måske skal I ikke bruge hele området omkring jeres kredshus, og derfor kan en anden patrulje måske få glæde af at bo lidt tættere på finaleområdet.


Startområder

Covid-19

Grundet Covid-19 vil der være nogle anderledes procedurer, end I er vant til. Så for at vi alle kan være trygge på Væbnermesterskabet, er der her nogle fælles retningslinjer, som vi alle skal overholde.

Generelt følger vi FDFs anbefalinger, som kan læses her

Derudover er følgende gældende

  • Inden patruljen starter med at løse en post afsprittes hænder. Når patruljen er færdige afsprittes hænder. Det er patruljelederens ansvar at sørge for håndsprit /li>
  • Hvis en eller flere fra patruljen oplever symptomer på Covid-19 under Finalen, udgår patruljen straks.
  • Overnatning skal foregå efter gældende anbefalinger
  • Forsamlingsforbudet på 50 personer for foreninger, skal overholdes. Dvs. at hvis der er flere patruljer i kø end det fysiske køsystem tillader, må man gå videre og komme tilbage senere
  • Patruljerne bør holde større afstand til hinanden, end det normalt er tilfældet på VM

Deltagerbrev

Alle tilmeldte patruljeledere får tilsendt et deltagerbrev forud for finalen. Deltagerbrevet indeholder en række relevante informationer, samt en liste over de materialer som du skal medbringe, for at kunne løse posterne

Generel pakkeliste

I deltagerbrevet henvises til en generelpakkeliste, som ikke findes. Foruden de materialer der stå nævnt du skal bruge, skal I have jeres personlige tøj og udstyr med, for at kunne klare et par fysisk aktive dage i by og skov. Alle patruljer skal have førstehjælpsgrej og håndsprit med rundt

FAQ

Findes der en samlet vinder, eller en vinder pr. landsdel?

Væbnermesterskabet er en konkurrence med en vinder i hver række. Derfor kæmper alle patruljer stadig mod hinanden i kampen om dolkene, fanen og øksen.


Er der forskel på de forskellige byer?

Nej. Alle byerne er helt identiske med hensyn til antal poster, hvilke poster, gåafstande, point og andet. Det er derfor den samme oplevelse/udfordring uanset, om du deltager i by A eller B.


Sker der så slet ikke noget i København?

Nej. Finalen på Væbnermesterskabet er fordelt på 6 byer rundt i landet alt efter hvor flest patruljer deltager fra. Der er ikke noget stort samlende i København.


Skal vi selv sørger for at finde et sted at overnatte?

Ja. I skal selv finde et sted til overnatning. I bestemmer selv, hvordan I arrangerer jer. Det er dog vigtigt, at I om aftenen har adgang til internet og almindelige kredshusmaterialer for at kunne deltage i fællesprogrammet. Vi sender fællesprogram både fredag og lørdag aften, samt søndag morgen.


Hvordan fungerer transport?

I skal selv sørge for transport til og fra postområdet i dagtimerne. Fællesoplevelsen om aften kan løses fra jeres lejrbase via en internetforbindelse. I må gerne køre i bil eller tage offentlig transport fra jeres lejrbase og til oplevelsesområderne. Kører I i bil, må I kun køre til og fra området til den givne lokation vi tildeler. Mellem posterne skal man stadig gå rundt.


Hvordan fungere receptionen og tjek-in og tjek ud

Selve receptionsbetjeningen for spørgsmål og svar vil blive omdannet til telefonisk kontakt. Hver morgen vil vi dog stå klar i alle byer og uddele relevant materiale som i eventuelt skal bruge i løbet af dagen


Bliver vi ikke alligevel mange mennesker samlet, hvordan sikre vi at vi ikke samles for mange?

Vi har delt finalen op, så vi ikke samles for mange mennesker. I hvert område er der maks 500 deltagere. Deltagerne spredes ud over hele området fra morgenstunden og roterer rundt i løbet af dagen. Derfor samles vi ikke mange mennesker på noget tidspunkt. Alt fællesprogram afvikles virtuelt.